The Soft Animal of Our Body
Researcharbejdet til THE SOFT ANIMAL OF OUR BODY var en fortsættelse af Wunderlands arbejde med radikal fysisk og sensorisk publikumsdeltagelse ind i nye områder.
Med vores solide erfaring i at arbejde med publikum én og én i mødet med én performer ad gangen, ville vi udforske nye tilgange og konstellationer: Publikum og performerne bevæger sig sammen som en gruppe. Ved at opløses, hvem der er hvem, udforsker vi fysikalitet og de indre dynamikker i en gruppe.
The research is an important step before a future production, to know enough about the amount of input and guidance a group needs, how the group changes with the numbers of individuals, and how many performers are needed for a specific group size.
Derudover vil vi undersøge, hvordan live-animationen gennem lyd og ord påvirker gruppedynamikken; og hvordan de ens kostumer (båret af samtlige deltagere) indvirker på opfattelsen og adfærden i en gruppe.
Forskningsspørgsmål
- Hvordan kan en gruppe - gennem fysisk interaktion og sensoriske erfaringer - guides ind i dere personlige længsler?
- Hvordan kan vi lege med gruppedynamik, opbyggelse af relationer, grundlæggelsen af "samfund" i et iscenesat rum, men med ærlig og reel interaktion?
- Kan en gruppe, som lige har mødt hinanden indbyrdes, blive en klan, en familie?
- Hvordan kan den måde, vi agerer på i en gruppe, vise os selv på en ny måde? Vise os relationer til andre på en ny måde?
- Hvordan kan folk fra andre sociale grupper, i forskellige aldre, og med andre vaner for krop og bevægelse udfordre og komplementere hinanden?
- Hvordan påvirker det vores adfærd i en gruppe at blive "forklædt" i kostumet og gradvist blive demaskeret?
- Hvordan kan en gruppedynamik ændre sig i forhold til at antallet i gruppen?
- Hvor mange performere til hvor mange publikums-deltagere er der behov for til at guide fysiske forandringer - og forandringer i gruppen sindstilstand?
Støttet af
- Nordisk Kulturkontakt
- Statens Kunstfond
- Aarhus Kommune
- Bora-Bora - Dans og visuelt teater
- Performing Arts Platform
Academic researchers
- Thomas Rosendal Nielsen, PhD Dramaturgi, Aarhus Universitet
- Haukur Ingi Jónasson, Prof. PhD Reykjavík Universitet
- Maja Ravn Christiansen, Ba. Dramaturgy, project-leader assistant and leader of audience talks
Kunstnere
- Kunstnerisk leder og performer – Mette Aakjær (DK)
- Medskabende performer – Mari Mägi (EE)
- Medskabende performer – Helga Rosenfeldt-Olsen (DK)
- Medskabende performer – Nina Matthis (SW)
- Visuel kunstner, kostumer og setdesign – Sigrid Astrup (NO/DK)
- Tekst og gamemaster – Sonja Winckelmann Thomsen (DK)
- Komponist – Thoranna Bjornsdottir (IS)
- Dramaturgisk konsulent – Sarah John (AUS)
Teknik
- Teknisk interaktionsdesigner – Daniel Plewe
Produktion
- Projektleder - Louise Kierkegaard, 1:1 Produktion
- Projekleder-assistent og leder for publikumssamtaler – Maja Ravn Christiansen
- Assistent – Sarah Kamille Teilbrand
- Setdesign/kostume-assistent – Aurora Bertoli
- Setdesign/kostume-assistent – Maria Vang
- Video – Christoffer Brekne